„Kultura
duchowa Polesia rzeczyckiego” to arcyciekawa praca
etnograficzno-antropologiczna na temat życia Poleszuków mieszkających w rejonie
Mińska na Białorusi. Dawny powiat rzeczycki należy dzisiaj do Obwodu
Homelskiego (obecny rejon rzeczycki, brahiński, chojnicki, narowelski i
świetłohorski).
Autor
tej książki, Czesław Pietkiewicz (1856-1936), pochodził z polskiej rodziny
szlacheckiej żyjącej na tamtym terenie wśród białoruskiego ludu. Urodził się we
wsi Babczyn koło Chojnik na Polesiu Rzeczyckim, gdzie jego ojciec był
nadleśniczym. Ponieważ rodzina straciła majątek w czasie powstania
styczniowego, młody Pietkiewicz pracował jako robotnik w smolarniach i
gorzelniach na Polesiu. Zajmował się też gorzelnictwem, ubezpieczeniami
społecznymi oraz administracją majątkami ziemskimi na Ukrainie.
W
latach 1920. przyjechał do Warszawy i w dość poważnym już wieku (68 lat) rozpoczął
pracę naukową w dziedzinie etnografii. Został do tego zachęcony przez
Kazimierza Moszyńskiego, wielkiego polskiego badacza folkloru ludowego, który
odkrył w fenomenalnej pamięci Pietkiewicza przebogatą skarbnicę bezcennych
wiadomości etnograficznych o Polesiu rzeczyckim.
Część
pierwsza prac Pietkiewicz dotycząca kultury materialnej Polesia wydano w 1928
roku, część drugą (poświęconą kulturze duchowej) - w roku 1938, zaś trzecią
(dotyczącą ustroju społecznego Poleszuków) oddał autor do publikacji Kasie
Mianowskiego. Pierwsza i druga część została wydana w ramach edycji Prac
Etnologicznych Instytutu Nauk Antropologicznych i Etnologicznych Towarzystwa
Naukowego Warszawskiego. W trakcie pracy Pietkiewicz korzystał ze stypendium
Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego i zajmował się zarówno
własną pracą naukową, jak i opracowywaniem materiałów etnograficznych
pozostałych po Michale Fedorowskim, zmarłym badaczu Polesia.
„Kultura
duchowa Polesia rzeczyckiego” zawiera zbiór niezwykłych wiadomości na temat smolarzy-czarowników,
wiedźmach z poleskich bagien, magii ludowej Polesia, ludowej astronomii,
astrologii i kosmogonii, życia religijnego i bogatej demonologii Poleszuków
(bardzo wiele pojęć z okresu przedchrześcijańskiego), ludowej muzyki, pieśni,
przysłów i gadek. Większość z tych informacji autor zaczerpnął z własnych
obserwacji lub z opowieści rodziny i znajomych.
Praca
Pietkiewicza nie była wznawiana po wojnie, ale jest dostępna w postaci
cyfrowej:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz