niedziela, 10 maja 2015

Polskie groby na Białorusi, Felix Zadarnowski z Nowogródka


Opracowując trasę naszej pielgrzymki tropem przodków zaplanowałam odwiedzenie cmentarza w Nowogródku. Wiedziałam, że znajduje się tam piękny nagrobek Felixa Zadarnowskiego.

Tu spoczywa ś. p.
FELIX ZADARNOWSKI
Strapczy Nowogródzki
żył lat 45
Umarł 1864 r. Listopad

Niżej napis:

W smutku pogrążona rodzina po
stracie najukochańszego brata
ten pomnik stawiamy

O ZDROWAŚ MARYI

Grodno
 



Felix mógłby być synem Ludwiga (brata Antoniego i Kacpra), ale różnica wynosi dziesięć lat. Zbyt duża jak na błąd urzędnika zapisującego daty urodzin lub śmierci. Kolejną zagadką było dla mnie słowo "strapczy". Nie mogłam najpierw odczytać go ze zdjęcia, a potem zrozumieć.I znalazłam! To rusycyzm. Strapczy, to rodzaj prokurora rządowego.




"Pan Tadeusz", księga IV pt. Dyplomatyka i łowy:

"Niedźwiedź wyskoczył w górę jak kot przed chartami
I głową na dół runął, i czterma łapami (...)
Jeszcze ryczał, chciał jeszcze powstać, gdy nań wsiadły
Rozjuszona Strapczyna i Sprawnik zajadły.
(...)

Uciszono się z wolna i oczy gawiedzi
Zwróciły się na wielki, świeży trup niedźwiedzi:(...)
Otwierał jeszcze oczy, lecz głowy nie ruszy;
Pjawki Podkomorzego dzierżą go pod uszy,
Z lewej strony Strapczyna, a z prawej zawisał
Sprawnik i dusząc gardziel, krew czarną wysysał."


1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...